دلایل کاهش قیمت آهن و میلگرد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

قیمت میلگرد در روزهای اخیر با کاهش قابل توجهی همراه شده است. کارشناسان دلایل مختلفی از جمله کاهش تقاضا در فصل تابستان، کاهش نرخ ارز و افزایش عرضه میلگرد در بورس و عوامل جهانی را برای این کاهش قیمت برمی‌شمارند...

آهن پرایس: در سومین هفته مردادماه شاهد ادامه کاهش قیمت آهن و میلگرد در بازار داخلی بودیم. در هفته دوم مرداد که کف قیمت میلگرد نیشابور در کانال 28.500 تومان بود در هفته جاری تا 28 هزار تومان کاهش یافت.
از عمده‌ترین علل کاهش قیمت آهن و میلگرد در سومین هفته مرداد می‌توان به پایین آمدن تدریجی دمای هوا، افزایش تدریجی حجم عرضه‌های فیزیکی شمش یا خروجی کارخانجات فولادی اشاره کرد. از طرفی افزایش تولید میلگرد هم از علل تعدیل منفی قیمت روز میلگرد و آهن در بازار است.

قیمت روز تیرآهن نیز با کاهش 10 تا 100 هزار تومانی در اکثر کارخانه‌ها همراه بود البته، تعدادی از کارخانه‌ها نیز قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت ماند و قیمت ورق سیاه مبارکه  200 تا 400 تومان کاهش یافت. قیمت انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز روز گذشته بدون تغییر باقی ماند. اکثر کارخانه‌های تولید پروفیل قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند اما قیمت پروفیل در برخی مبادی فروش کاهش 100 تومانی را در محصولات خود اعمال کرد.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود اما برخی از کارخانه‌ها کاهش قیمت100 تومانی را در محصولات خود اعمال کردند. قیمت لوله مبلی، لوله مانیسمان، لوله گازی و انواع لوله‌ها در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر باقی ماند.

این روند کاهشی به ویژه در قیمت میلگرد که پیشگام نوسانات بازار است، ازنیمه مرداد ماه گذشته شدت گرفته، که در ادامه به علل آن بیشتر پرداخته می‌شود.

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت میلگرد

  • نزدیک شدن به ماه شهریور: با ورود به آخرین ماه تابستان، معمولا تقاضا برای مصالح ساختمانی کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا به طور مستقیم بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار است.
  • کاهش نرخ ارز: کاهش نرخ دلار که ناشی از دور شدن سایه جنگ از کشور است، به ثبات بازار کمک کرده و بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.معامله‌گران بر این باورند که سرمایه‌ها از بازار ارز و سکه خارج و به سمت بازار خودرو حرکت کرده است که موجب کاهش نرخ دلار و به مراتب موجب کاهش قیمت آهن و میلگرد شده است.
  • افزایش تولید برخی کارخانه‌ها مانند ابرکوه به تعدیل منفی قیمت‌ها در بازار منجر شده است.
  • افزایش عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا با افزایش خروجی کارخانه‌ها به کاهش قیمت آهن و میلگرد منجر شده است.

کاهش قیمت میلگرد می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازارهای مختلف داشته باشد. از جمله این تاثیرات می‌توان به افزایش فعالیت‌های ساختمانی، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و کاهش تورم اشاره کرد.
برای پیش‌بینی دقیق‌تر روند آینده بازار میلگرد و قیمت سایر آهن آلات، لازم است به عوامل دیگری مانند سیاست‌های دولت، نوسانات جهانی بازار و میزان عرضه و تقاضا نیز توجه شود. با این حال، به نظر می‌رسد که عوامل ذکر شده، به ایجاد آرامش نسبی در بازار میلگرد و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

بازار طلا و دلار در یک دوراهی حیاتی قرار گرفته است. قیمت این دو دارایی در حال حاضر در میانه کانال قیمتی سال ۱۴۰۳ قرار دارد و این نقطه، به نوعی یک نقطه عطف محسوب می‌شود. مسئله اصلی اینجاست که آیا روند نزولی فعلی متوقف خواهد شد یا اینکه قیمت‌ها به سمت کف کانال ادامه مسیر خواهند داد؟

اگر دلار بخواهد به کف کانال قیمتی ۱۴۰۳ برسد، هدفگذاری احتمالی آن حول و حوش ۵۷.۵ تومان خواهد بود. این به معنای کاهش قابل توجه قیمت دلار است. به طور طبیعی، اگر قیمت جهانی طلا در محدوده ۲۴۰۰ دلار ثابت بماند، طلا نیز تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

اهمیت میدلاین فعلی دلار برای بازارها بسیار بالاست. میدلاین، خط میانی یک کانال قیمتی است و به عنوان یک سطح حمایت و مقاومت مهم شناخته می‌شود. شکسته شدن این سطح، سیگنال‌های مهمی را برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند.

امیدواری فولادسازان به آینده

معاملات بروس کالای روز چهارشنبه حاکی از معاملات ضعیف میلگرد آجدار است، به طوری که تنها 11 درصد از حجم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت که آن هم بیشتر به میلگردهای اعتباری اختصاص داشت.


از علل ضعیف بودن معاملات میلگرد در بورس کالا می‌توان به  نرخ پایه عرضه بالاتر از نرخ کف بازاراشاره کرد که برای بازار چندان کاربردی و به صرفه نیست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: میلگرد ایرانی در رکود جهانی

از مجموع ۱۹۳،۵۴۱ تن عرضه میلگرد؛ ۲۲،۷۳۰ تن آن ( حدود ۱۱ درصد )، معامله شد که از این مقدار حدود ۴۴۰۰ تن آن ( حدود ۲ درصد)  نقدی و مابقی ( ۹ درصد ) اعتباری بوده است. میانگین نرخ معاملاتی میلگرد آجدار در بورس کالا ۲۶.۲۶۵ تومان  یا ۲۸،۹۰۰ تومان با احتساب ارزش افزوده است.

نویسنده: سمیرا افشار

 





:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: